Om Baryhl-Art

Bag Baryhl-Art står Lærce Østergaard (født 1971 ) dansk autodidakt collagekunstner.

Det kunstneriske og kreative gen stammer fra min opvækst; primært fra min fars gren af familien. Min farfar var maler, min far var billedhugger og min mor var billedkunstner, uddannet fra Kolding Kunsthåndværkerskole.

Jeg er vokset op i et hjem, der delvist fungerede som værksted og hvor der ofte var gang i kreative sysler, og jeg har derfor en barndom og opvækst bag mig, der osede af kunst og kreativitet; hvor det var muligt at udfolde sine ideer og kreativitet som barn, og hvor der altid var adgang til diverse materialer.

Dertil stiftede min bror og jeg tidligt bekendtskab med udstillinger og ferniseringer, som dermed også har været en stor del af vores barndom.

Kreativitet fylder dermed hele mit univers; både i forhold til visuelle og kreative udtryk men også i min tankegang og iderigdom, som har fulgt mig hele livet, men først for alvor kom til udtryk i begyndelsen af 2019, hvor jeg indså, at jeg måtte til at arbejde med -og bearbejde min kreativitet på nye og langt mere kunstneriske måder.

Min mor var en af pionererne indenfor fotocollage (- før computerens tidsalder og dermed før digital spejlreflekskamera og diverse fotoprogrammer) og hun fandt sin primære inspiration fra byggepladser, strukturer og mønstre i både naturen og diverse materialer og havde altid sit kamera i tasken.

Filmene blev fremkaldt som negativer, og alt collage arbejde foregik derefter ved at sammenlægge og eksperimentere med det enkelte negativ lag på lag over et lysbord, indtil hun stod med et resultat, som hun var tilfreds med. De færdige dias blev sendt til et fotolaboratorium, der fremkaldte fotocollagerne og sendte dem tilbage til gennemgang.

Hele dette møjsommelige arbejde med at fremstille en enkelt fotocollage ligger til grunds for al min inspiration og passion for collagearbejdet i dag. Alle mine collager er udarbejdet i hånden. Papirmaterialet er enten revet, klippet eller skåret ud og alle finesser, tilføjelser og effekter bliver tilført efterfølgende lag på lag. En enkelt collage kan derfor tage lang tid at konstruere. Det afhænger alt sammen af canvas størrelse, motiv, finesser og detaljens art. Slutteligt bliver collagen lakeret.

Siden 2019 har jeg eksperimenteret med forskellige udtryksformer og forskellige materialer og gjort mange erfaringer, men det er som om, at jeg hver gang bliver ført tilbage til arbejdet med collage og dets mange muligheder for udtryk i kontekst til min mors kunsteriske virke med fotocollage som udgangspunkt.

Collagearbejdet og dets mange afkroge er -og vedbliver derfor med at være min kunstneriske niche.

Når jeg arbejder på Canvas, er jeg primært inspireret af genre som street art og popart, og kan godt lide det noget larmende udtryk. Der må gerne være smæk på farver og energien i collagen, og der kan både være mange udtryk i en enkelt collage eller et direkte budskab. Det afhænger af øjet, der ser.

Mine materialer er primært genbrugsmaterialer. Collagematerialer kan fx være fra plakater fra udendørsfacader, gamle magasiner, aviser m.m. som jeg enten får foræret eller opkøber i genbrugsbutikker. Jeg dyrker meget det rustikke udtryk og fremhæver gerne en patina, hvis det fremstår i billedet via et af materialerne.

At arbejde med kunsten og det visuelle udtryk på denne mere organiske måde, giver også den enkelte collage et mere levende udtryk.

Derfor vil den enkelte collage på canvas oftest heller ikke fremstå som “renpudset”. Der kan være ridser, ujævnheder m.m. i collagen. Alt dette er en del af collagens helhed og udtryk og indgår som en komponent til billedet.

Arbejdet med fotocollager begyndte at tage form i sensommeren 2022, hvor jeg fik rettet opmærksomheden mod diverse fotoprogrammer og de uendelige muligheder for kreative udtryk, der ligger i dette redskab. Jeg er i den kontekst begyndt at tage på fototure mod steder med specifikke omgivelser, der kan give mig unikke fotos at arbejde med. Det kan fx være byggepladser, forladte områder eller steder med bebyggelse, kirkegårde, omgivelser med mange mennesker, områder med graffiti ect.

Det skal ikke være nogen hemmelighed , at jeg her, går i min mors fodspor helt og aldeles. Og jeg forstår til fulde nu hendes begejstring for arbejdet med fotografi på denne måde.

Du er altid velkommen til at tage kontakt, hvis du vil vide mere om et eller flere værker.